środa, 13 września 2017

13 września

NAPRAWA SZKÓD

Zdrowy rozsądek, umiejętność wyczucia chwili, odwaga i ostrożność – oto zalety, które będą nam potrzebne w Dziewiątym Kroku.
12 Kroków i 12 Tradycji, str. 83
Zadośćuczynienie można spostrzegać na dwa sposoby. Można w nim widzieć naprawę szkód, bo jeśli zniszczyłem płot sąsiada, to mu go naprawiam – i to jest zadośćuczynienie bezpośrednie. Ale można je rozumieć jako modyfikację mojego zachowania, bo jeśli swoimi czynami wyrządziłem komuś krzywdę, to co dzień zdobywam się na wysiłek, by nie wyrządzać już więcej krzywd. I to naprawianie mojego sposoby bycia jest zadośćuczynieniem niebezpośrednim. Które podejście jest lepsze? Oba są równie dobre, pod warunkiem, że nikomu nie wyrządzam dodatkowej krzywdy. Jeśli istnieje ryzyko, że kogoś skrzywdzę, to po prostu zmieniam na lepsze swoje zachowanie. Podjęcie działania w taki sposób gwarantuje mi uczciwe dokonanie zadośćuczynienia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz